„Depresja? Powiedz mi coś więcej!” – jak rozpoznać depresję i jak z nią walczyć? 0
„Depresja? Powiedz mi coś więcej!” – jak rozpoznać depresję i jak z nią walczyć?

„Depresja? Powiedz mi coś więcej!” – jak rozpoznać depresję i jak z nią walczyć?

Dzięki powszechnej obecności w mediach temat zaburzeń nastroju, w tym depresji, jest oswajany szybciej od zagadnień dotyczących innych chorób psychicznych. Częstotliwość wyszukiwania słowa „depresja” wzrosła wielokrotnie od początku 2020 roku, strona priorygroup.com podaje, że tylko w Wielkiej Brytanii jest ono wpisywane w wyszukiwarkę średnio co dwie sekundy[1]. Coraz powszechniej słyszy się także o fali depresji wywołanej koronawirusem. Forumprzeciwdpresji.pl podaje statystyki[2]: 350 milionów ludzi na świecie choruje na depresję; depresja na świecie jest najczęściej diagnozowana u osób w przedziale 20-40 lat; na depresję choruje dwukrotnie więcej kobiet niż mężczyzn; w Polsce na depresję choruje około 1,5 miliona Polaków (to prawie tyle osób ile mieszka w Warszawie).

Czym jest depresja i kogo dotyka? To choroba występująca niezależnie od wieku. Znajduje się na liście chorób ustalonej przez WHO i „jest główną przyczyną niepełnosprawności na świecie oraz głównym czynnikiem przyczyniającym się do globalnego obciążenia chorobami”[3]. Statystyki są miażdżące: ponad 75% osób cierpiących na depresję nie otrzymuje wsparcia i nie jest poddawane leczeniu[4]. Dlaczego?

Diagnozy może dokonać wyłącznie specjalista, jednak żeby zgłosić się do niego, trzeba najpierw stawić czoła tabu społecznemu narosłemu wokół tematów zaburzeń zdrowia psychicznego. Dla wielu osób to dodatkowe obciążenie wyklucza prośbę o pomoc. Lęk przed stygmatyzacją jest silny, można go jednak zmniejszyć: warto wypełnić test internetowy pomagający zdecydować, czy doświadczany stan obniżonego nastroju kwalifikuje nas do wizyty u psychiatry[5].

Co zrobić, jeżeli test wykaże depresję? Po pierwsze nie panikować. To nie wyrok i nie diagnoza, a sam test nigdy nie zastąpi opinii specjalisty, do którego w takiej sytuacji warto się zwrócić.

Jeżeli mimo wyniku testu wciąż mamy wątpliwości, oceńmy sytuację samodzielnie, pamiętając, że depresję można podejrzewać, gdy obniżenie nastroju trwa przez większość dnia, codziennie i utrzymuje się minimum dwa tygodnie. Jako jednostka chorobowa charakteryzuje się:

  • Smutkiem i przygnębieniem
  • Niską samooceną
  • Małą wiarą w swoje możliwości lub zupełnym jej brakiem
  • Pesymizmem
  • Poczuciem beznadziei
  • Niezdolnością do przeżywania przyjemności
  • Spowolnieniem psychoruchowym
  • Zaburzeniem rytmu dobowego (bezsenność lub nadmierna senność)
  • Zaburzeniem łaknienia
  • Ruminacjami
  • Napadami lęku
  • Poczuciem marnowania czasu
  • Niechęcią do życia, myślami samobójczymi.

Słowo „depresja” nie powinno być stosowane jako synonim spadku nastroju. Smutek nie ma charakteru chorobowego. Najważniejsze różnice między nim a depresją, na które koniecznie należy zwrócić uwagę, to:

  • Czas trwania – smutek trwa do kilkunastu godzin, depresja od kilkunastu dni do kilku lat, nieleczona może towarzyszyć człowiekowi całe życie
  • Objawy towarzyszące – smutek występuje bez dodatkowych objawów, bądź z pojedynczymi i utrzymującymi się krótko, depresji towarzyszą objawy wymienione wyżej
  • Źródło – smutek ma źródło w konkretnych zdarzeniach, depresja może nie mieć bezpośredniej przyczyny w wydarzeniach z życia dotkniętej nią osoby
  • Funkcjonowanie chorego – smutek nie wpływa znacząco na codziennie funkcjonowanie, depresja utrudnia je lub uniemożliwia
  • Ocena własnej sytuacji – smutek pozwala na zachowanie realistycznej oceny, depresja wyklucza tę możliwość.

Jeżeli rozpoznajesz u siebie choć jeden z wyżej wymienionych objawów, utrzymujący się dłużej niż jeden dzień, zasięgnij opinii specjalisty i pamiętaj: twoje zdrowie jest całością złożoną z ciała i umysłu. Jeżeli zaniedbasz jedno, drugie prędzej czy później do niego dołączy.

A co, jeśli…? Jeśli to depresja, walka z nią powinna przebiegać we współpracy z lekarzem. Każdy przypadek jest indywidualny i mimo powtarzających się objawów nie ma jednego sprawdzonego sposobu na radzenie sobie z tą chorobą.

Jakie są najpopularniejsze metody leczenia? Psychofarmakoterapia i psychoterapia. Rzadziej stosowane są też nieinwazyjne metody stymulacji mózgu i nerwu błędnego, terapia zajęciowa czy zabiegi neurochirurgiczne. Wybór sposobu postępowania zależy od wywiadu z pacjentem oraz możliwości chorego.

Pamiętaj też, że leczenie mogą przyspieszyć czynniki zewnętrze, takie jak wsparcie społeczne, zdrowa dieta, ćwiczenia fizyczne, kontakt ze zwierzętami czy integracja sensoryczna – to ostatnie ułatwiają kołdry obciążeniowe wyrównujące ilość bodźców docierających do nas ze środowiska i zwiększające wydzielanie serotoniny, hormonu, w którego deficytach upatruje się jednego ze źródeł depresji.

Przydatne źródła dostępne w Internecie:

 

[1] Every Two Seconds Somebody Googles ‘Depression’ in the UK, Every Two Seconds Somebody Googles 'Depression' | Priory Group, 28.12.2021.

[2] Statystyki, Statystyki | Forum Przeciw Depresji, 28.12.2021.

[3] Depression, Depression (who.int), 28.12.2021.

[4] Jak wyżej.

[5] Depression self-assessment, https://landing.google.com/screener/depression, 28.12.2021.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium