Trening umiejętności społecznych 0
Trening umiejętności społecznych

Podstawą funkcjonowania w dzisiejszym świecie jest posiadanie wiedzy społecznej. Dzięki temu można określić zdolność tworzenia, utrzymywania relacji międzyludzkich oraz odpowiedniego zachowania w różnorodnych sytuacjach społecznych. Trening umiejętności społecznych to forma grupowa pracy z osobami, które doświadczają trudności społecznych.  TUS jest programem do celowego i zaplanowanego uczenia umiejętności, a dzięki pracy w małej grupie można przećwiczyć i utrwalić nowe umiejętności w bezpiecznym środowisku.

Człowiek pozbawiony takiej umiejętności nie jest w stanie odczytać mimiki, intencji, ma problemy z interpretacją zachowań.

PRZYKŁADY UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH

  • zdolność działania w zespole- umiejętność pracy w grupie
  • umiejętność rozwiązywania konfliktów- radzenie sobie z nimi
  • asertywność- realizacja własnych potrzeb/interesów
  • umiejętność okazywania uczuć i emocji w sposób akceptowany społecznie
  • empatia
  • wywieranie wpływu na inne osoby
  • umiejętności negocjacyjne- na przykład podczas pracy w zespole
  • umiejętność aktywnego słuchania
  • rozpoznawanie intencji, zachowań i emocji innych
  • nawiązywanie kontaktów interpersonalnych (zarówno prywatnych, jak i profesjonalnych) i podtrzymywanie ich
  • odpowiednia reakcja na krytykę i odpowiednie wyrażanie jej
  • umiejętność autoprezentacji i kształtowania własnego wizerunku.

 

ROLA TRENINGU UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH

Można wyróżnić cztery role TUS:

  • rola terapeutyczna, dzięki niej człowiek może zrozumieć swój potencjał oraz możliwości
  • rola korekcyjna, człowiek zmienia swoje zachowanie, celem odpowiedzi na żądania społeczeństwa
  • rola edukacyjna, uczymy się czegoś nowego z obszaru kompetencji społecznych
  • rola kompensacyjna, pomoc w osiągnięciu najwyższego (dla danej osoby) funkcjonowania społecznego- trzeba uwzględnić wszystkie ograniczenia wynikające z deficytów np. niepełnosprawność intelektualną.

 

TECHNIKI WYKORZYSTYWANE W TUS

Wykonywanie instrukcji – każda z ćwiczonych umiejętności rozpisywana jest w formie instrukcji ,,krok po kroku”. Instrukcja może mieć również formę obrazkową – łańcuchy czynności;

Modelowanie – terapeuta modeluje instrukcje;

Udzielanie wzmocnień i ich stopniowanie – bazowanie na pozytywnych zachowaniach, skojarzeniach i pozytywnych emocjach. Ustalamy jaka nagroda jest najatrakcyjniejsza dla pacjenta i stopniujemy ją, po wystąpieniu pożądanego zachowania- nagradzamy;

Odgrywanie ról – zademonstrowanie instrukcji pacjentowi, potem on odgrywa rolę;

Aktywne podpowiadanie – terapeuta pełni rolę wspierającą, nie powinien wyręczać pacjenta przy wykonywaniu kroku z instrukcji. Należy też dać czas, aby pacjent mógł poprosić o pomoc, gdy jej potrzebuje;

Udzielanie informacji zwrotnych – muszą być nacechowane pozytywnie;

Przydzielenie zadań do wykonania – zadania do przećwiczenia w domu z bliskimi lub znajomymi.

 

NARZĘDZIA W TUS

karty emocji i sytuacji społecznych – fotografie, rysunki, filmy przedstawiające emocje

historyjki społeczne – tworzenie i zapisywanie opowiadań odzwierciedlających różne scenariusze sytuacji społecznych

notes rzeczy trudnych – może byś prowadzony w formie pisemnej lub obrazkowej

łańcuchy zdarzeń – albumy/plany aktywności – sekwencje zachowań przy określonych czynnościach

 

TUS OBEJMUJE 10 UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH

  • umiejętność inicjowania, ale i właściwego prowadzenia rozmowy;
  • dyskutowanie;
  • sposoby wyrażania krytyki, ale i umiejętność reagowania na krytykę;
  • metody radzenia sobie z różnymi uczuciami – zarówno negatywnymi, jak i pozytywnymi;
  • umiejętność słuchania innych ludzi, ale i zdolność do zadawania pytań;
  • metody odmawiania;
  • nauczenie, jak pracować w grupie;
  • sposoby na rozwiązywanie konfliktów;
  • rozróżnianie uczuć – zarówno swoich, jak i doświadczanych przez innych ludzi.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium